Zet een slimme chatbot in om minder tijd kwijt te zijn aan je klantenservice

pexels-picjumbocom-210647

Ben je ondernemer en merk je dat sommige taken zoals het bijhouden van een klantenservice je veel tijd kosten? Dan zou je personeel of een freelancer kunnen inhuren om je wat werk uit handen te nemen. Werk je toch liever alleen, maar wil je wel meer ademruimte voor jezelf creëren? Kies dan bijvoorbeeld voor het inzetten van chatbots op je website of webshop. Hierdoor kun jij een deel van de klantenservice overhevelen en gebruik je een digitale assistent die dit voor je regelt. Is dit iets voor je? Lees dan eerst in deze blog wat een chatbot is en welke voordelen eraan zitten. Daarnaast vind je ook meer informatie over interessante chatbot software terug.

Wat is een chatbot en welke voordelen zitten eraan?

Een chatbot is niets anders dan een slimme digitale assistent die je kunt inschakelen om een deel van de klantenservice bij je uit handen te nemen. De chatbot kun je naar eigen smaak instellen, waardoor je van tevoren bepaalde vragen en informatie beschikbaar kunt stellen voor je klanten en website- of webshopbezoekers. Dit zorgt ervoor dat de meest gestelde vragen door de chatbot behandelt kunnen worden, zonder dat jij daar nog naar hoeft te kijken. Dit scheelt je veel tijd en moeite. Er zijn twee soorten chatbots. De taakgerichte en de data gestuurde of voorspellende chatbots. De taakgerichte variant kan één of meerdere taken voor je uitvoeren. Ze stellen interactieve vragen en antwoorden op de vragen die chatters aan hen stellen.

De data gestuurde of voorspellende chatbots worden ook wel digitale assistenten genoemd en deze zijn een stuk persoonlijker dan de taakgerichte chatbots. Deze varianten werken ook vaak met Artificial Intelligence (AI), waardoor ze zelflerend zijn. Ze halen informatie uit alle data die zij verzamelen en gebruiken dit om persoonlijke en voorspellende chats te voeren.

Voorbeelden van interessante chatbot software

Wanneer je voor een chatbot gaat kijken, kun je uit verschillende chatbot software kiezen. Natuurlijk is de chatbot software voor chatbots die met AI werken het meest interessant. Dit komt doordat je met dit soort software de meest natuurlijke en slimme chatbots kunt bouwen, waardoor je klanten of website- of webshopbezoekers misschien helemaal niet doorhebben dat zij met een robot aan het chatten zijn. Dit straalt natuurlijk professionaliteit uit, waardoor je met een gerust hart een deel van je klantenservice uit handen kunt geven. Wil je meer controle houden, kies dan voor software waarbij je zelf alle mogelijkheden in moet stellen. Dus ook alle antwoorden die gegeven kunnen worden en de vragen die gesteld kunnen worden. 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest