Dit wil je weten als jij je creditmanagement en automatische incasso wil uitbesteden

pexels-mikhail-nilov-6963847-min

Wanneer je een eigen onderneming hebt, is het belangrijk om een positieve cashflow te genereren. Zorg ervoor dat je klanten hun facturen op tijd ontvangen en dat je er een vastgestelde betaaltermijn aan koppelt. Is de betaaltermijn verlopen? Zorg dan dat je de dag erna direct al actie onderneemt. Je kunt de klant een betaalherinnering sturen of een belletje geven om te vragen of zij de factuur ontvangen hadden. Werkt dit niet? Dan kun je op den duur een aanmaning gaan sturen. Kost dit je veel tijd en energie? Kies er dan voor om je creditmanagement of het instellen van automatische incasso’s uit te besteden. Hierover lees je meer in deze blog.

Wat houdt creditmanagement in?

Creditmanagement heeft alles te maken met het innen van openstaande facturen. De meeste ondernemers lopen weleens tegen bepaalde problemen aan op het gebied van niet-betalende of te laat betalende klanten. Creditmanagement begint al voor het moment van factureren en loopt verder door dan alleen de transactie. Je zou om tijd te winnen voor een geautomatiseerd en klantvriendelijk betaalproces kunnen kiezen. Zorg er dan ook direct voor dat je klanten betaalherinneringen ontvangen als de betaaltermijn is verstreken. Hierdoor kun je als ondernemer je kredietrisico’s minimaliseren en ben je minder tijd kwijt aan het opvolgen van openstaande facturen.

Een andere oplossing voor een vlekkeloos creditmanagement is het uitbesteden van je creditmanagement aan een specialist op dat gebied. Je betaalt dan een partij die voor jou achter je openstaande facturen aangaat. Net zoals het uitbesteden van je creditmanagement, zou je nog veel meer andere administratieve taken uit handen kunnen geven.

Op welke manier kun jij je automatische incasso uitbesteden?

Wil jij je automatische incasso uitbesteden? Dan is dit vooral interessant als je maandelijks meerdere grote facturen de deur uit stuurt. Er is niets vervelender dan klanten die te laat of helemaal niet betalen. Er zijn partijen actief die alles over het instellen van een automatische incasso weten. Wanneer je daarvoor kiest, kun je altijd direct de bedragen bij je klanten innen die op hun factuur staan. Je hoeft dan niet meer te wachten tot de klant je factuur behandelt en betaald.

Voor je dit mag instellen, is er een SEPA nodig. Hiervoor heb je een getekend mandaat nodig. Dit houdt de schriftelijke toestemming van de klant in om de automatische incasso in te stellen. Dit brengt administratieve rompslomp met zich mee en moet aan bepaalde eisen voldoen. Als je dit proces uitbesteedt, hoef jij je daar in ieder geval niet druk om te maken. 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest