Veel ondernemers worstelen met de vraag: “Hoe verbeter ik mijn winstgevendheid in deze moeilijke tijden?” Er is immers geen gegarandeerd lineair verband tussen inzet, arbeidsuren en succes, en er bestaan geen simpele oplossingen. Het is een complex krachtenspel dat nog het beste te vergelijken is met een Chinese circusartiest die een heleboel bordjes tegelijk in de lucht moet houden.

Mijn aanpak voor rendementsverbetering

Mijn aanpak is altijd allereerst gericht op de mens – de medewerker die al die bordjes in de lucht moet houden en niet mag laten vallen. De ondernemer zelf moet het overzicht en grip op het proces houden zonder zich te verliezen in de hectiek van de dag.

Een veelvoorkomende situatie bij ondernemingen die het overzicht verloren hebben, is dat het management alsmaar meer beheers- en controle-instrumenten gaat inzetten en daarmee vlucht in een soort schijnveiligheid van spreadsheetmanagement. Het vergeet daarbij dat een goede communicatie en informatie-uitwisseling met medewerkers veel belangrijker zijn dan cijfers en grafieken. Het gevolg is dat de medewerkers zich steeds minder verantwoordelijk en betrokken voelen en steeds meer bordjes laten vallen.

Hier ligt de sleutel tot een beter rendement van uw organisatie. Ik kan u helpen de negatieve spiraal te doorbreken!

Uw rendement verbeteren?

U gaat eerst weer van uw medewerkers eisen dat ze doen waarvoor ze zijn aangenomen en u ondersteunt hen daarbij. Vervolgens ga ik als praktijk- en ervaringsdeskundige met een bedrijfskundige achtergrond naast is medewerkers staan. Ik laat hen zelf de ‘rendementslekken’ zien en geef aan hoe ze deze kunnen wegwerken.